Dit energiboost skader tænderne

Fitnessprodukter, der markedsføres som sunde, indeholder ofte store mængder sukker og syre, som skader tænderne.
13. juni 2016
Fitnessprodukter, der markedsføres som sunde, indeholder ofte store mængder sukker og syre, som skader tænderne. Det afslører en ny undersøgelse, som Tandlægeforeningen har lavet med hjælp fra DTU Fødevareinstituttet.

Energi-geler, proteinbarer, energidrikke og proteindrikke. Det vrimler med fitnessprodukter i fitnesscentre, supermarkeder og på diverse hjemmesider. Producenterne lover mere energi og bedre præstationer. Men er produkterne så sunde, som de giver sig ud for? En ny undersøgelse, som Tandlægeforeningen har lavet med hjælp fra DTU Fødevareinstituttet, viser, at en del fitnessprodukter indeholder store mængder af både naturligt og tilsat sukker, og nogle produkter har desuden en meget lav pH-værdi. Begge dele skader tænderne.

”Producenterne er eksperter i at få produkterne til at se sunde og indbydende ud, og så er de jo umiddelbart nemmere at gå til i forhold til frugt og grønsager, der skal skylles og skæres. Men vores undersøgelse viser, at man i mange tilfælde gambler med tandsundheden, når man indtager fx energidrikke og proteinbarer i forbindelse med træning”, advarer Tandlægeforeningens formand, Freddie Sloth-Lisbjerg, som tilføjer, at mange af produkterne er helt unødvendige, medmindre man er eliteidrætsudøver.

50 g sukker i en proteinshake
Tandlægeforeningen har undersøgt sukkerindholdet i 40 forskellige fitnessprodukter – både det naturligt forekommende sukker i produktet og det tilsatte sukker. Undersøgelsen viser bl.a., at en halv liter proteinshake indeholder 50 gram sukker, hvilket er det samme som en ½ liter cola, og at en energibar indeholder 23 gram sukker. ”Alle sukkerarter undtagen kunstige sødemidler kan give huller i tænderne, men nogle sukkerarter er værre end andre. Det gælder fx hvidt sukker, men også frugtsukker og honning omdannes til syre, som kan give huller i tænderne,” fortæller Svante Twetman, som er professor på Tandlægeskolen i København. Han forklarer, at barer med tørret frugt og energigeler, er særligt slemme, fordi de klistrer til tænderne, og jo længere tid sukkeret er i munden, jo større er risikoen for huller i tænderne.

Tænderne ligger i syrebad
DTU Fødevareinstituttet har undersøgt pH-værdien i de flydende fitnessprodukter, og specielt energigelerne og energidrikkene har en meget lav pH-værdi, hvilket kan give syreskader på tænderne. Ifølge Freddie Sloth-Lisbjerg er man særligt udsat for at få syreskader, når man dyrker motion. ”Spyt er med til at beskytte tænderne, og man bliver nemt mundtør, når man fx sidder på spinningcyklen. Hvis man så indtager væsker med et højt syreindhold, fx energigeler og energidrikke, ligger tænderne nærmest i et syrebad, og så har man større risiko for syreskader,” forklarer Freddie Sloth-Lisbjerg, som selv er en ivrig motionscykelrytter.  

Drik vand
Der findes ikke statistiske opgørelser over, hvor mange der får problemer med tænderne, fordi de indtager fitnessprodukter, men ifølge Freddie Sloth-Lisbjerg er produkterne blevet mere tilgængelige, og hvis det fører til et stigende forbrug, kan det gå ud over tandsundheden. Men hvad skal man så kaste sig over, når blodsukkeret er i bund under træningen? ”Spis en normal og varieret kost i løbet af dagen, drik masser af vand i forbindelse med træningen og tag et stykke frugt,” lyder rådet fra Freddie Sloth-Lisbjerg. Alternativt kan man vælge et af de produkter, der har et lavt sukkerindhold, som mange producenter også tilbyder, men hvis det er syreholdigt, gælder det om at skylle efter med vand og dermed få syren hurtigt væk fra tænderne.

Gode råd
•    Drik så vidt muligt vand i stedet for protein- og energidrikke (det gælder også light produkter).
•    Spis frugt og grønt fremfor energi- og proteinbarer.
•    Vælg kun fitnessprodukter med et meget lavt sukkerindhold eller intet sukker. Kig efter ”sukkerarter” på næringsdeklarationen.  
•    Drik energidrikken hurtigt – ikke i mange små slurke over lang tid.
•    Få energidrikken hurtigt forbi tænderne – skyl den ikke rundt i munden.
•    Brug sugerør.
•    Skyl munden med vand eller mælk, lige efter du har drukket/spist noget syreholdigt.

Tjek dit fitnessprodukt på Tandlægeforeningens hjemmeside, hvor du kan se alle resultaterne af undersøgelsen.

For nærmere information kontakt:
Charlotte Holst, kommunikationsmedarbejder, tlf. 26 82 18 24, chh@tdl.dk
Claus Jørgensen, kommunikationschef, tlf.: 70 25 77 11/21 26 56 98, cj@tdl.dk


 



Senest opdateret 13. juni 2016