Tandlæger må kun opkræve et hygiejnegebyr på nogle tandlægeydelser – nemlig dem uden tilskud fra regionen

NYHED: Under COVID-19 skal tandlægerne følge strenge hygiejniske retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen. Det betyder blandt andet, at de skal bruge ekstra værnemidler som fx visir og plastforklæder.
13. januar 2021

Tandlæger må gerne tage et hygiejnegebyr på tandlægeydelser uden tilskud fra regionen til at dække de ekstraordinære hygiejneudgifter. Det gælder fx, hvis du skal have lavet en større plastfyldning, en krone eller et implantat. Gebyret opkræves for de ekstra udgifter mv., som myndighedernes anbefalinger, krav og udmeldinger medfører.

Tandlæger må ikke tage et hygiejnegebyr på tandlægeydelser med faste priser. Det er de tandlægeydelser, der er bestemt efter aftale med regionerne og som typisk har et offentligt tilskud.

Hvis der er ydelser med både faste og frie priser på tandlægeregningen, må der gerne opkræves et hygiejnegebyr.