Tandlægeforeningens kommentar til udvidelse af tandplejernes arbejdsområde

Sundhedsministeren foreslår en udvidelse af tandplejernes autorisation. Tandlægeforeningen er enig i, at tandplejere må lave fluorpenslinger og lakforseglinger uden delegation, men er helt uenig, i at tandplejerne må lave usurfyldninger.
18. marts 2019
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) har udsendt en pressemeddelelse, som lægger op til at ændre autorisationsloven, så tandplejere får lov til at udføre fluorpenslinger og lakforseglinger uden delegation fra en tandlæge. Ministeren mener også, at tandplejerne skal have adgang til at kunne foretage forebyggende forsegling af ikke-cariesrelaterede gingivale defekter (usurer).

”Tandlægeforeningen er enig med ministeren i, at tandplejere må lave non-operativ cariesterapi. Men vi tager skarpt afstand fra, at tandplejere må lave usurfyldninger. Usurfyldninger er meget komplicerede fyldninger, der skal lægges i et område, som er vanskeligt at holde tørt. Det kræver stor rutine og ligger ikke inden for tandplejernes kompetenceområde. Det er kun tandlæger uddannet til. Vi skal tænke på patientsikkerheden,” siger Tandlægeforeningens formand Susanne Kleist.

Sundhedsministeren mener, at patienterne skal have flere steder at gå hen og få foretaget mindre tandbehandlinger. Det kan på sigt styrke konkurrencen og gøre tandregningen mindre, men vil også betyde, at tandplejerne i højere grad kan varetage tandbehandlinger, fx i områder hvor tandlægeudbuddet ikke er så stort, skriver hun i pressemeddelelsen.

”Tandlægeforeningen mener, at da andelen af selvstændige tandplejere er relativt lille, og da langt de fleste tandplejere arbejder på en tandklinik med både tandlæger og tandplejere, så vil en udvidelse af tandplejernes autorisation ikke gavne mangel på tandpleje i udkantsområderne,” siger Susanne Kleist.

Tandlægeforeningen vil nu læse sundhedsministerens forslag nøje igennem og tage kontakt til ministeren for at fremføre Tandlægeforeningens synspunkter.

Senest opdateret 18. marts 2019