Tandklinikken skal ejes af tandlægen – ikke af kapitalfonden

Tandlægen har fokus på tandsundhed. Kapitalfonde skal tjene penge. Hvem vil du helst behandles af? I dag skal tandlægen eje mere end 50 % af klinikken – sådan skal det også være i fremtiden.

I Danmark har vi en tandpleje og en tandsundhed i verdensklasse. Det bekræftes, hvis man sammenligninger Danmark med andre lande. Den høje tandsundhed er skabt gennem fokus på forebyggelse og bygger på en stærk faglighed hos tandlægerne. I det danske tandplejesystem er målet tandsikkerhed, og at patienten skal behandles så lidt som muligt, men så meget som det er nødvendigt ud fra en tandlægefaglig vurdering.

Tandlægeforeningen mener:

• Tandpleje er en ren sundhedsydelse - ikke et investeringsobjekt. Derfor er det afgørende, at tandlægen fortsat ubetinget har den bestemmende indflydelse på tandklinikken.
  • I dag er det sådan, at en tandlæge skal eje mere end 50 procent af en klinik og have den bestemmende indflydelse på klinikken. Det giver rum for både enkeltmandsklinikker og tandlægekæder. Det, synes Tandlægeforeningen, er den rigtige løsning.
  • Tandlægekæder kan være en fin måde at drive klinikker på, men det vigtigste er, at det faglige grundlag er i orden. Det må aldrig blive sådan, at hensynet til en udefrakommende investors mål om indtjening kommer til at veje tungere end hensynet til borgerens behov for forebyggelse og behandling.

Dårlige erfaringer fra udlandet
I England er Europas største tandlægekæde Mydentist i alvorlige problemer. Kæden har over 600 klinikker, og sidste år lå underskuddet på omkring 1,5 mia. danske kroner. Samtidigt har kæden svært ved at rekruttere medarbejdere og ved at levere de aftalte tandplejeydelser til det nationale sundhedssystem.

Kæder er ikke garant for lavere priser. I Finland har man siden år 2000 haft investorejede kæder i tandplejen. Men en sammenligning af prisen viser, at kæderne er dyrest, og at prisen på fx fyldninger ligger 20 % over andre klinikker.

Må andre end tandlæger eje en tandlægeklinik? Læs partiernes holdning her