Nyuddannede tandlæger

Relevante kurser og efteruddannelse specielt til dig som nyuddannet

Tandlægeforeningen har en lang række af kursustilbud til dig, der er nyuddannet cand.odont. og medlem af Tandlægeforeningen. Scroll ned for at se de enkelte kurser og tilmelde dig.

Gratis webinarer
Noget af det første vi vil anbefale dig, er at se to webinarer om hhv. journalføring og ydelser i voksentandplejen. Tandlægeforeningens Efteruddannelse har produceret begge webinarer særligt til nyuddannede tandlæger, og du kan se dem helt gratis. Webinarerne er korte crashkurser, som introducerer dig for den vigtigste viden og klæder dig godt på til din nye hverdag som tandlæge. Webinaret ”Grundlæggende regler for journalføring” kan du få glæde af, uanset om du er blevet ansat i den kommunale tandpleje eller i privat praksis, mens webinaret ”Forstå ydelsessystemet i voksentandplejen” er mest relevant for dig, der har fået ansættelse i privat praksis. Du finder begge webinarer her.

Det nye i praksis
Grundstenen i tilbuddene fra Tandlægeforeningen er kurset ”Det nye i praksis”, som informerer om de forhold og regler, du som nyuddannet tandlæge skal ud og arbejde under. Kurset tager dig igennem vigtige emner som løn og ansættelsesvilkår, kendskab til branchen, dit nye ansvar som autoriseret sundhedsperson og meget mere. Dette er desuden kurset, hvor du kan få svar på alle de spørgsmål, der rumsterer i hovedet som ny i tandplejen – et must for alle nyuddannede tandlæger – og vi anbefaler derfor, at du deltager i kurset samme år, som du er blevet færdiguddannet.

Faglig temadag I, II og III
Vi klæder dig også på rent fagligt med kurset faglig temadag I, II og III. Som nyuddannet er du stærk teoretisk, men mangler erfaring. Det tager vi hånd om på disse kurser, hvor vi bringer teorien i spil i forhold til praktikken i din faglige hverdag på klinikken. Samtidig får du praktiske fifs og tricks med hjem, som er lige til at gå i gang med. På den første temadag starter vi ud med emnet plast og bonding, da det ofte er noget af det første du kommer til at arbejde med som nyuddannet tandlæge. På den næste temadag tager vi fat på et emne, som ikke er blevet berørt så meget på Tandlægeskolen, nemlig okklusion, kæbeled og behandlingsplanlægning. Sidste temadag handler om fast protetik og hvordan du vælger det rigtige materiale til den rigtige case. Alle tre temadage er udviklet særligt til nyuddannede, og de er tilrettelagt med intervaller, som betyder, at du kan nå at komme tilbage til klinikken for at arbejde med det du har lært indimellem kurserne. Som nyuddannet får du 25 % rabat på kursusprisen.

Onlinekursus: Journalføring næste trin
Når du har været i praksis i ca. ½ år, har du den basale viden om journalføring på plads, men som mange andre tandlæger har du måske også haft udfordringer med at få journalsystemets flow og makroer til at fungere? I så fald er du ikke alene, og derfor tilbyder Tandlægeforeningen dette onlinekursus, som sikrer, at dine journaler bliver skrevet på en sikker og korrekt måde. Kurset live-streames den 27. oktober 2020 og kan ses i en båndet udgave efterfølgende. Læs mere og tilmeld dig her.