Tilbage til kursusoversigten

Klinikejerkonference 2020

Kursusnummer 2663
Kursusdato 1. februar 2020 kl. 09:00 -> kl. 16:30
Kursussted Nyborg Strand Hotel, Østerøvej 2, 5800 Nyborg
Tilmeldingsfrist 30. januar 2020
Point/CE-timer 6
Medlemspris 1.995,00 kr.
Tilmeld dig nu

Klinikejerkonferencen 2020 - Driver du din klinik korrekt - og som du selv ønsker det?

Klinikejerkonferencen stiller skarpt på dig som leder og ansvarlig for klinikkens ve og vel. Hvad er det, der påvirker dig og dine kollegaer mest?

I Tandlægeforeningen modtager vi rigtig mange henvendelser fra klinikker, som har udfordringer. Derfor har vi i år stillet skarpt på de hovedområder, der ”hitter” netop nu. Blandt andet ”økonomi og sygefravær”, som fylder meget ude på klinikkerne. Vi tager også fat på den mere abstrakte del af klinikdriften – nemlig det ”WHY”, der handler om, hvorfor du og dine medarbejdere egentlig gør, som I gør? For er klinikkens drift præget af vanetænkning og ”sådan har vi altid gjort”, eller har I formuleret en klar målsætning for jeres drift, så hele klinikteamet ved, hvilken retning I skal gå i?

Dit og din kollegers ”WHY” har stor betydning for hele klinikkens fremdrift, udvikling og ikke mindst det arbejdsmiljø, som er så afgørende for fx sygefravær og økonomi.

Dagens program

08.30 – 09.00
Morgenkaffe og registrering

09.00 – 09.10           
Velkomst 
Ved Susanne Kleist og Torben Schønwaldt

09.10 – 10.15
Status, privat praksis anno 2020 - dialog og spørgsmål
Vi tager temperaturen på privat praksis og de driftsbetingelser vi har nu og hvad der forventes i den nære fremtid. Hvor står vi i forhold til ”særloven” og en ny overenskomst/aftale med Danske regioner? Hvad vil en ny regering gøre i forhold til privatpraksisområdet – hvad ved vi egentlig om deres planer med området?
Der vil være mulighed for dialog og spørgsmål fra salen til formanden for klinikejerudvalget.  
Ved Torben Schønwaldt, formand for Tandlægeforeningens klinikejerudvalg

10.15 – 10.45
Pause 
Med networking og forsat dialog på baggrund af indledningen.

10.45 – 12.00
Driver du din klinik på den rigtige måde og får du det bedste ud af klinikkens potentiale?
Hvilke faktorer driver det daglige arbejde og er du opmærksom på dem?
Ofte kan det være vanskeligt at svare på disse spørgsmål, for dit ”WHY” kan være styret af andet end dine ambitioner, og det du skylder i banken. Økonomien og nøgletallene er den årlige overraskelse og kilde til forundring hos mange, og desværre bruges klinikkens nøgletal i mange tilfælde ikke optimalt og med den interesse, som de fortjener.
Vi lover, at du får indsigt, refleksion og kan komme med reaktion og spørgsmål.
Ved Steen Peters, statsautoriseret revisor

12.00 – 13.00
Frokost - networking

13.00 – 14.00
Miniseminar (vælg mellem I, II eller III)

14.00 – 14.15
Pause

14.15 – 15.15
Miniseminar (vælg mellem I, II eller III)

15.15 – 15.30
Pause

15.30 – 16.30
Sådan drev jeg min virksomhed korrekt – og som jeg selv ønskede det
Som vi startede dagen med en status, skal vi afslutte med en opsamling og inspiration.
Louise Ertman Baunsgaard grundlagde sushikæden LETZ SUSHI i 2003 efter en kort karriere i IT-branchen og med en drøm om at skabe noget.
Hun vækstede forretningen organisk til 2013, hvor hun fik en investor ind og solgte i 2017 til denne.
Hun ved alt om at have fokus på nøgletal og udfordringer med overenskomster og regler – men også hvor vigtigt det er at fokusere på dit ”WHY” (Hvorfor gør du det her?)                                        Hvorfor blev du selvstændig – på trods…
Ved Louise Ertman Baunsgaard, coach, rådgiver og stifter af LETZ SUSHI


Miniseminar I

Hvordan takler du sygefravær på din klinik?

Mange klinikejere oplever i perioder sygefravær blandt medarbejderne. Det er dyrt, dine øvrige medarbejdere skal løbe stærkere, og du bruger som klinikejer mange ressourcer på at arbejde med denne udfordring. Hvilke regler er der på området, og hvad skal du huske på som arbejdsgiver? Dette stiller vi skarpt på under dette miniseminar med fokus på sygefravær, hvor du vil blive opdateret på reglerne, viden og praktiske redskaber og cases.
Ved Tina Raben Skaarup, forhandlings- og afdelingschef og Benedikte Schaltz, juridisk konsulent, Tandlægeforeningen

Miniseminar II

Gør syge-dage til raske-dage på klinikken

Nedbringelse af sygefravær i den offentlige sektor har været på den politiske og mediemæssige dagsorden i mere end to årtier – og i mindst lige så lang tid på arbejdspladserne. En ny tilgang til at arbejde adfærdsorienteret med sygefravær, viser lovende resultater. Disciplinen går under betegnelsen adfærdsdesign. Adfærdsdesign er en systematisk anvendelse af adfærdsindsigter til at løse designmæssige udfordringer, der er centreret omkring menneskelig adfærd. Traditionelt set har uddannelse, oplysning og viden været hovedveje til at ændre menneskelig adfærd. Den strategi er fortsat nødvendig, men til at fremme og forstærke brugen af viden kan adfærdsdesign med fordel bruges til at designe motiverende analoge og digitale miljøer, der gør det let at opnå ønsket adfærd. På workshoppen bliver du præsenteret for en række forskningsbaserede værktøjer, der med afsæt i netop adfærdsdesign kan bidrage til at bedre forebyggelse og håndtering af sygefravær. Værktøjerne er lette og lige til at bruge i en travl hverdag på klinikken og de kan hjælpe til at igennem fælles handling, kan gøre syge dage raske og dermed reducere sygefravær.
Ved Henrik Dresbøll, adfærdsdesigner & CEO

Miniseminar III

Driver du din klinik ud fra det potentiale, den har?

Der er ofte et uforløst potentiale i klinikken som ejeren ikke er tilstrækkeligt opmærksom på. Mange tænker ”vi plejer…”, men går det reelt som det burde og som det kunne? Når du driver din klinik, er ”nøgletallene” en vigtig kilde til den indsigt der skal til, for at skabe den nødvendige forandring og udvikling af det potentiale som der er i din virksomhed. På dette miniseminar ser vi på, hvordan du kan få indblik i dine nøgletal, hvordan de skal udvikle sig, og hvordan du arbejder med måltal og opfølgning. Vi ser også på benchmarking og hvad du kan bruge ”Best Practice” på driftsområdet til i forhold til at udvikle din klinik.
Ved Steen Peters, statsautoriseret revisor