Glemte du også at gå til tandlægen?

Caries, syreskader, tandkødsbetændelse. Unge risikerer at udvikle tandsygdomme, når de springer eftersynet hos tandlægen over. Og det er der mange, der gør. I 2017 udskrev Tandlægeforeningen derfor, ligesom i 2013 og 2015, en konkurrence for elever på de gymnasiale uddannelser. Eleverne skulle dyste om at lave et kampagneforslag, der kan få flere 18-20-årige til at gå regelmæssigt til tandlæge.

184 kampagneforslag
Tandlægeforeningen modtog i alt 184 forslag fra 51 klasser og 31 forskellige uddannelsesinstitutioner. Der var mange gode forslag imellem, og vi har fået et unikt indblik i, hvordan unge anno 2017/2018 tænker, og hvilke virkemidler vi skal bruge for at få deres opmærksomhed. I bedømmelsen af de mange forslag blev der lagt vægt på, at produktet er originalt, iøjnefaldende, veludført og virker på målgruppen (bl.a. på baggrund af en test af ideen på målgruppen). Derudover blev det vægtet højt, at kampagnen er realistisk at gennemføre med Tandlægeforeningen som afsender.

Førstepræmien og Særprisen
Forslag: Glemte du også at gå til tandlægen?
Lavet af: HTX Sukkertoppen Gymnasium NEXT, 2.P (Caroline, Anders M., Anders S., Mathias, Jeppe)
Bedømmelse: Eleverne har udarbejdet et gennemarbejdet og originalt kampagneforslag, som tager udgangspunkt i en velproduceret film på 36 sekunder i genren ”slapstick”, hvor humor er omdrejningspunktet. Filmen viser en hverdagssituation, som udvikler sig katastrofalt. En ung fyr venter på bussen, idet han får en sms-påmindelse om, at han skal huske tandlægen. Herefter får han øje på en pige, som han smiler til, men smilet afslører hans mindre pæne tandsæt, hvorefter pigen afviser ham. Dette udløser en kædereaktion af uheldige begivenheder, og filmen slutter med budskabet ”Glemte du også at gå til tandlægen?” Virkemidlerne er identifikation og humor – sidstnævnte i form at de overdrevne begivenheder, som udløses af, at den unge fyr ignorerer beskeden fra tandlægen. Eleverne anbefaler, at filmen spredes via Facebook og YouTube og har desuden lavet en skitse til en plakat, som skal hænge på uddannelsesinstitutioner. I rapporten illustrerer eleverne, at de har sat sig ind i målgruppen, og hvordan man får deres opmærksomhed, og de har gennemført en mindre kvalitativ test af deres produkt.

Andenpræmien
Forslag: Gå til tandlægen – det vælter ikke din økonomi
Lavet af: HTX Sukkertoppen Gymnasium, 2.Q (Katrine, Ida T., Jean, Ida H., Celine)
Bedømmelse: Eleverne har lavet et flot forslag til en kampagne, der består af en kort film på 24 sekunder af høj teknisk kvalitet. I filmen stables en række ting, som unge typisk bruger penge på (fx fastfood, øl, elektronik og tøj) til lyden af en fængende melodi, der appellerer til målgruppen, og som passer til filmens budskab. Bunken af ting bliver større og større, men vælter ikke. Budskabet til sidst er: Gå til tandlægen – det vælter ikke din økonomi. Eleverne har desuden lavet en kampagneplakat, der matcher filmen. Hensigten er, at unge skal reflektere over, hvad de bruger deres penge på, og at de når til den konklusion, at det ikke vælter deres økonomi at gå til tandlægen. Derudover er håbet, at forældre ser filmen og opfordrer deres børn til at gå til tandlæge. Filmen skal spredes via Facebook, og plakaten skal vises på DSB’s skærme. Eleverne har mange gode overvejelser om valg af tekniske og andre kommunikative virkemidler. De har desuden foretaget en kvantitativ undersøgelse af, hvad unge bruger deres penge på samt en mindre kvalitativ undersøgelse af produktet (film og plakat).

Tredjepræmien
Forslag: Jobsamtalen
Lavet af: Tradium HTX Randers
Bedømmelse: Kampagneforslaget består af en kort film og en skitse til en plakat. Målgruppen er 18-20-årige mænd, som har fravalgt tandlægen eller bevidst undviger tandlægen. I filmen følger man fyren til en jobsamtale, mens der kører en speak i baggrunden, som forklarer, hvad der sker, og hvad den unge fyr tænker om situationen. Filmen ender med, at den unge bliver afvist af arbejdsgiveren på grund af sine tænder, selvom han har de øvrige ønskede kvalifikationer, og budskabet ”Dit smil stikker ud – få fixet dine tænder” toner frem. Filmen er original og bruger primært humor som virkemiddel. Der appelleres til de unges forfængelighed ved at vise, hvilke konsekvenser det kan få, hvis man ikke har pæne tænder, og at det kan nedsætte ens livskvalitet. Eleverne har testet deres film på målgruppen og foreslår, at den bruges som reklame på YouTube.

Særprisen
Særprisen (det kampagneforslag der fik flest stemmer fra brugerne) gik til Glemte du også at gå til tandlægen, der fik 145 stemmer ud af de i alt 445 afgivne stemmer.

info@tandlaegeforeningen.dk