Tandlægepriserne følger lønudviklingen i Danmark

Forbrugerrådet Tænk kører i disse dage en voldsom kampagne om, at danskerne betaler kassen hos tandlægen, og at tandlægepriserne er tordnet i vejret i de seneste år. Tandlægeforeningen undrer sig, for prisen på tandlægeydelser følger lønudviklingen, og den er aftalt i overenskomsten med det offentlige.

”Det er rigtigt, at tandlægepriserne er steget med 50 procent over de sidste 15 år. Det kan lyde af meget, med det følger lønudviklingen i samfundet i samme periode. Tandlægepriserne er baseret på løn og følger lønningerne i kommuner og regioner. Lønningerne er steget med ca. 50 procent,” siger Torben Schønwaldt, formand for klinikejerne.

”Tænk sammenligner æbler og bananer. Tandlægearbejde er en tjenesteydelse og prisen afspejler lønnen. Det er ikke det samme som prisen på agurker. Tandlæger er en del af sundhedssystemet, så Tænk bør sammenligne med andre tjenesteydelser – og de er steget på samme niveau som tandlægepriserne”, siger Torben Schønwaldt. 

Tandlægearbejdet består af to dele, de grundlæggende ydelser som har en fast pris, der er fastsat direkte af Sundhedsministeren – og de ydelser som er frie og har fri prisdannelse. Tandlægeforeningens analyser viser, at de frie priser enten følger eller ligger lavere end de faste priser:

”Tandlægerne tager ikke overpriser for ydelserne. Tværtimod er stigningen på de ydelser, som man må forhandle om, lavere end de faste priser, som regionerne havde vurderet prisen på. Når forbrugerne mærker prisstigningerne så meget, skyldes det, at det offentlige tilskud til behandling er faldet og fjernet fra nogle ydelser,” siger Torben Schønwaldt.

Tandlægerne oplyser priserne på tandlægearbejdet både på skilte i venteværelset og på sundhed.dk. Hvis prisen overstiger 2500 kr. har man krav på et skriftligt prisoverslag. Man kan selvfølgelig forhandle priserne på de ydelser, hvor prisen ikke er fastlagt af myndighederne. Tandlægeforeningen anbefaler, at man holder sig til en tandlæge i hele behandlingsforløbet:

”Vi vil gerne oplyse priserne. Men tandlægebehandling handler om tillid mellem patient og tandlæge. Alle undersøgelser, også Tænks egen, viser, at det vigtigste for patienterne er, at man har tillid til sin tandlæge. Så vi anbefaler, at man lægger meget vægt på tilliden og kvaliteten, ” siger Torben Schønwaldt.

For yderligere information:
Charlotte Bender, kommunikationschef i Tandlægeforeningen, tlf. 24 59 04 69
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent i Tandlægeforeningen, tlf. 26 82 18 24

 

Kontaktinformationer

Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
Telefon: 70 25 77 11
info@tandlaegeforeningen.dk
CVR: 21318418

Man-tors kl. 9.00-16.00
Fre kl. 9.00-15.30

Klik her, hvis du ønsker at sende sikker mail til TF