Gymnasieelever vinder 10.000 for at minde unge om tandlægen

PRESSEMEDDELELSE

Omkring 1200 unge har dystet om at give det bedste bud på, hvordan man får unge til tandlægen i Tandlægeforeningens konkurrence for gymnasieelever. HTX Sukkertoppen NEXT i Valby løb med førstepræmien på 10.000 kroner. 

Cirka hver femte ung mellem 18 og 25 besøger kun tandlægen hvert andet år eller sjældnere. Men hvis tandsygdomme ikke opdages i tide, kan det i længden blive både dyrt og smertefuldt. Derfor udlovede Tandlægeforeningen i efteråret 10.000 kroner til den gymnasieklasse, som kunne levere det bedste kampagneforslag, der kan få unge til tandlægen. Med en kampagnefilm og en plakat vandt en klasse fra HTX Sukkertoppen NEXT i Valby både førstepræmien og særprisen i konkurrencen. 

”Vi fik ideen ved at se en masse forskellige reklamevideoer på YouTube og reflektere over, hvilke videoer man husker og hvorfor. Det motiverede os helt klart, at vores forslag måske skulle bruges i virkeligheden, og at der var en præmie på højkant. Vi kæmpede for mere end bare et 12-tal,” fortæller Anders Samuelsen fra 2.P, som lavede kampagnen i faget kommunikation/IT.  

Sammen med resten af 2.P og deres lærer Peter Michael Nielsen har Anders Samuelsen netop fået overrakt førstepræmien på 10.000 kroner af Tandlægeforeningens formand, Freddie Sloth-Lisbjerg, til en præmieoverrækkelse i Tandlægeforeningen. Klassen vandt også særprisen, som gik til det kampagneforslag, der fik flest stemmer blandt de fem bedste forslag via en afstemning på Tandlægeforeningens hjemmeside.

Humor og originalitet vandt
I kampagnefilmen møder man en ung fyr, som ignorerer tandlægen, hvilket udløser en kædereaktion af uheldige begivenheder, og filmen slutter med budskabet ”Glemte du også at gå til tandlægen?” Eleverne anbefaler, at filmen lægges på Facebook og YouTube. ”Humoren og overraskelseselement i filmen gør, at man husker den – og måske vil dele den med sine venner eller veninder”, fortæller Charlotte Holst, kommunikationskonsulent i Tandlægeforeningen og en af dommerne i konkurrencen.

184 kampagneforslag                                                                                       
Det er tredje gang, at Tandlægeforeningen udskriver en landsdækkende konkurrence for gymnasieelever, og aldrig før har så mange deltaget. Tandlægeforeningen modtog 184 kampagneforslag fra 51 forskellige klasser. Der blev afleveret alt fra film og plakater til go-cards, radiospots samt ideer til events. Nogle appellerer til de unges fornuft ved at vise, at det i længden er billigere at gå til tandlæge. Andre slår på, at det går udover livskvaliteten – at det fx er sværere at få en kæreste eller et job, hvis man har en dårlig tandsundhed. Med konkurrencen har Tandlægeforeningen også ønsket at påvirke de unge, der deltager, så de bliver mere bevidste om vigtigheden i at gå regelmæssigt til tandlæge, og det kan Caroline Rigelsen fra 2.P skrive under på. ”Jeg er helt klart blevet mere bevidst om, at jeg skal huske at finde en tandlæge, inden jeg fylder 18”, siger Caroline Rigelsen. 

Til efteråret lancerer Tandlægeforeningen en ny kampagne målrettet unge med udgangspunkt i vinderforslaget. De fem bedste kampagneforslag, som alle er kampagnefilm, kan ses på Tandlægeforeningen.dk. 

Se kampagnefilmen der vandt konkurrencen her

Download pressefoto her

For nærmere information kontakt:
Charlotte Holst, kommunikationskonsulent, tlf. 33 48 77 31/26 82 18 24, chh@tdl.dk
Claus Jørgensen, kommunikationschef, tlf.: 70 25 77 11/21 26 56 98, cj@tdl.dk 


Kontaktinformationer

Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
Telefon: 70 25 77 11
Fax: 70 25 16 37
CVR: 21318418

Man-tors kl. 9.00-16.00
Fre kl. 9.00-15.30

Klik her, hvis du ønsker at sende sikker mail til TF