Tandlægepriser i Danmark er steget mindre end i resten af Skandinavien

Priserne for at gå til tandlæge er steget mest i Norge, men også Sverige og England har større prisstigninger end Danmark. I Danmark har vi den største brugerbetaling i Skandinavien, fastslår ny VIVE-rapport.

VIVE har netop udgivet en rapport, der kortlægger tandplejeordningerne i fem lande - Sverige, Norge, England, Tyskland og Holland. Rapporten er finansieret af Sundheds- og Ældreministeriet som et led i arbejdet med nye rammer for voksentandplejen i Danmark.

Rapporten konkluderer, at Norge har haft den største vækst i forbrugerpriserne på tandplejeydelser i perioden 2008-2017. Herefter følger England, Sverige og Danmark, hvor der har været en moderat prisudvikling. Nederst ligger Tyskland og Holland, som har haft den laveste prisudvikling i perioden.

- Det er en myte, at priserne på tandplejeydelser i Danmark er eksploderet, som den nye rapport fra VIVE også viser. Ikke desto mindre bliver organisationer som Forbrugerrådet Tænk ved med at genfortælle den myte. Hvis man synes, det er dyrt at gå til tandlæge i Danmark, er det fordi, regeringen har valgt at lade brugerbetalingen stige, så den nu ligger over 80 %, siger Torben Schønwaldt, formand for klinikejerne i Tandlægeforeningen.

Danskerne betaler selv det meste af regningen

Men den andel borgerne selv skal betale er meget høj i Danmark. Danskerne betaler ca. 82 % af tandlægeregningen selv. Det overgås kun af Spanien. Det konkluderede den rapport, som VIVE udgav i august 2018. Rapporten viste også, at Danmarks udgifter til tandplejeydelser udgør en meget lille del af de totale sundhedsudgifter (4,4 %). Det er kun Spanien, der bruger færre penge på tandplejen. I 2017 sammenlignede Tandlægeforeningen priserne på de basale tandplejeydelser i henholdsvis Danmark, Sverige og Norge. Undersøgelsen afslørede, at de danske priser ligger en del under priserne i Sverige og Norge.

- Danskerne betaler selv det meste af tandlægeregningen, og det er bekymrende, fordi VIVE samtidig konkluderer, at størrelsen af egenbetalingen har stor betydning for, hvor ofte man går til tandlæge. Jeg håber, at fremtidens model for voksentandplejen vil fokusere på at opretholde en tandsundhed i verdensklasse - fremfor kun at fokusere på priser og øget konkurrence ud fra misvisende tal, siger Torben Schønwaldt.

Læs hele VIVE-rapporten her (PDF-format)

info@tandlaegeforeningen.dk