Ministerium gennemtvang ændringer af rapport fra Sundhedsstyrelsen

Sundheds- og Ældreministeriet tvang Sundhedsstyrelsen til at ændre en evalueringsrapport om tandlæger, fordi rapporten ville blive et problem for Danske Regioners bestræbelser på at holde udgifterne til tilskud til patienterne i den almene voksentandpleje nede. Det står klart, efter at Tandlægeforeningens advokat har fået aktindsigt i en mailkorrespondance mellem Danske Regioner og Sundheds- og Ældreministeriet.

I en mail, som Danske Regioner sendte til Sundheds- og Ældreministeriet den 26. oktober 2017, skrev Danske Regioner følgende:
"Slutteligt er noteret flere steder i rapporten, at tandlægerne gør det rigtige. Det har vi jo tidligere bemærket, gør det svært at fortsætte vores drøftelser med tandlægerne om at de skal ændre på deres behandlingsmønster, så økonomien holder."

Aktindsigten har medvirket til, at Tandlægeforeningen via advokatfirmaet Plesner nu har indsendt en fornyet og supplerende klage til Folketingets Ombudsmand over Sundheds- og Ældreministeriet. I den supplerende klage skriver Tandlægeforeningens advokat, at Sundheds- og Ældreministeriet fik Sundhedsstyrelsen til at give køb på sandheden, og at omtalen af tandlægernes handlinger blev ændret fra positiv til negativ for at opnå et finanspolitisk og økonomisk mål.

Aktindsigten viser også, at Finansministeriet var involveret i et møde, hvor man angiveligt skulle ”kvalitetssikre” Sundhedsstyrelsens rapport. Sundhedsstyrelsen havde rapporten klar til offentliggørelse den 13. oktober 2017, men den blev først frigivet den 24. november 2017 med et væsentligt ændret indhold.

Den supplerende klage er en opfølgning på en klage, som Tandlægeforeningen sendte til Folketingets Ombudsmand den 26. april 2018.

Du kan læse Tandlægeforeningens supplerende klage her