Positivt med hurtig juridisk vurdering af kædekontrakter

Formanden for Tandlægeforeningens klinikejere Torben Schønwaldt glæder sig over, at Landssamarbejdsudvalget for Tandlægehjælp (LSU) vil have en hurtig afklaring vedr. kontrakter mellem tandlægekæder og tandlæger.

- Der er gennem flere måneder blevet sået tvivl om, hvorvidt de kontrakter, der er indgået mellem tandlægekæder og tandlæger, lever op til lovgivningen og Tandlægeoverenskomsten. Det har medført en helt uholdbar situation for rigtig mange tandlæger. Jeg ser derfor frem til, at vi meget snart forhåbentlig får en endelig bekræftelse af, at kontrakternes indhold er helt efter bogen, siger Torben Schønwaldt.

Udtalelsen fra Torben Schønwaldt falder, efter at Landssamarbejdsudvalget for Tandlægehjælp (LSU) i dag holdt et ekstraordinært møde dels om tildeling af ydernumre til tandlæger, dels om kontrakter mellem tandlægekæder og tandlæger. LSU besluttede, at der nu skal indhentes en nærmere juridisk vurdering af, om kontrakternes indhold lever op til ejerskabsbestemmelserne i Tandlægeoverenskomsten. LSU vil lade den juridiske vurdering indgå i en fornyet behandling af sagen.

- Det bliver godt at få en juridisk ekspertvurdering. Derudover glæder jeg mig over, at LSU tilkendegav, at Tandlægeforeningen efter LSU’s opfattelse har varetaget opgaven med godkendelse af vedtægter i forbindelse med tildeling af ydernumre i overensstemmelse med Tandlægeoverenskomsten. Så jeg hører det sådan, at proceduren vedr. tildeling af ydernumre kan videreføres. Dermed vil der ikke opstå en flaskehals i forhold til de tandlæger, der de kommende måneder ansøger om ydernummer. Noget andet er så, at opgaven er blevet så kompleks, at Tandlægeforeningen nu lægger op til, at opgaven skal løses i et andet regi. Men den del tager vi op i overenskomstforhandlingerne med Danske Regioner, siger Torben Schønwaldt.

Du kan læse en meddelelse om LSU-mødet i dag her