Minister: Danske Regioner og Tandlægeforeningen afgør, hvem der må eje tandklinikker

Tandlægeforeningens formand Freddie Sloth-Lisbjerg glæder sig over, at sundhedsminister Ellen Trane Nørby afviser at blande sig i, hvem der må eje private tandklinikker. Spørgsmålet om ejerskab hører hjemme i overenskomstregi, skriver Ellen Trane Nørby i et svar til SF’s sundhedsordfører Kirsten Normann Andersen.

- Jeg er glad for, at sundhedsministeren slår fast, at ejerskab til tandklinikker er et anliggende, som hører til i overenskomstforhandlinger mellem Danske Regioner og Tandlægeforeningen. Jeg tolker ministerens svar sådan, at hun siger til os, at vi slipper for indgreb fra Christiansborg i en gældende overenskomst, og at vi undgår, at man lige som på lægeområdet regulerer vores forhold med lovgivning, siger Freddie Sloth-Lisbjerg.

Tandlægernes formand er ikke enig med Ellen Trane Nørby i, at det er ligegyldigt, om en tandklinik er ejet af en tandlæge eller en kapitalfond.

- Men jeg noterer mig, at ministeren skriver, at en tandklinik godt kan være en forretning. Det ser jeg som et ok til, at man driver sin tandklinik på forretningsmæssige vilkår, siger Freddie Sloth-Lisbjerg.

Du kan læse spørgsmålet fra Kirsten Normann Andersen (SF) her:
”Hvordan ser ministeren i forlængelse af en række artikler i Børsen den 31. januar 2017 og i Tandlægebladet på de opkøb, der pt. foregår af storinvestorer i tandlægeklinikker, og giver det regeringen anledning til en bedre regulering af området først og fremmest for at sikre faglighed og kvalitet i tandbehandlingen, men også for at undgå alt for store private monopoldannelser på området?”

Sundhedsminister Ellen Trane Nørbys svar følger her:
”Jeg kan oplyse, at ejerskab af tandlægeklinikker, samt hvilke virksomhedsformer klinikkerne kan drives efter, reguleres i den gældende overenskomst mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og Tandlægeforeningen (Tandlægeoverenskomsten). Det er naturligvis væsentligt, at tandlægeklinikkernes fokus er på god tandsundhed og tandpleje af høj kvalitet. I den forbindelse mener jeg dog ikke, at tandklinikkens ejerstruktur nødvendigvis er bestemmende for kvaliteten af den tandpleje, som den enkelte tandlæge leverer. En tandlægeklinik kan godt både være en god forretning og samtidig levere tandpleje af høj faglig kvalitet, såvel som en tandlægeklinik kan have høj kvalitet, uafhængigt af om den er ejet af en enkelt person eller indgår i en anden konstruktion. Såfremt der er ønske om at ændre i reglerne om ejerskab er det et emne, som henhører i overenskomstregi.
Med venlig hilsen Ellen Trane Nørby / Patrick Kofod Holm”