Diabetes og sygdomme i mundhulen

Fakta om diabetes

Diabetes er en kronisk sygdom, som rammer et stigende antal danskere.

•    320.545 danskere har diabetes
•    200.000 danskere ved endnu ikke, at de har type 2-diabetes
•    750.000 danskere skønnes at have forstadie til diabetes (prædiabetes)
•    1 ud af 18 danskere har diabetes
•    I gennemsnit får 79 danskere hver dag konstateret diabetes
•    Antallet af diabetikere er fordoblet på 10 år
•    Diabetes koster det danske samfund omkring 86 mio. kr. om dagen

(Kilde: Diabetesforeningen)

Hvis du har fået stillet diagnosen diabetes, ved du sikkert, at sygdommen kan medføre problemer med fx hjerte, nyrer og øjne. Diabetes kan også svække dit immunforsvar, forsinke helingsprocessen og medføre problemer i mundhulen.

Diabetes og mundhulen

Du har forøget risiko for at få følgende sygdomme:

•    Paradentose
•    Caries (huller i tænderne)
•    Svampeinfektion
•    Mundtørhed

Risikoen for at få sygdomme i mundhulen er størst, hvis din diabetes ikke er velreguleret. Det er derfor vigtigt - også af hensyn til dine tænder - at din diabetes er så velreguleret som muligt.

Paradentose

Diabetes reducerer tandkødets modtandsdygtighed og evne til at hele. Derfor forøges risikoen for betændelse i tandkødet og paradentose væsentligt. Hvis du har diabetes, har paradentose ofte et hurtigere og mere alvorligt forløb, og den er vanskeligere at behandle.

Tegn på tandkødsbetændelse kan bl.a. være:

•    Tandkød som bløder ved tandbørstning
•    Rødt, hævet eller ømt tandkød

Paradentose giver sjældent gener, før sygdommen er alvorlig. Det er derfor vigtigt, at du regelmæssigt får undersøgt dit tandkød og behandlet eventuel tandkødsbetændelse eller paradentose. Behandlingen er ikke kun vigtig af hensyn til dine tænder, men også af hensyn til din diabetes. Undersøgelser tyder nemlig på, at paradentosebehandlingen kan medføre en forbedring af dit blodsukker og dermed af din diabetes.

Caries (huller i tænderne)

Et forhøjet sukkerindhold i spyttet forbedrer vilkårene for bakterier i mundhulen. Dermed kan de lettere danne belægninger, hvilket betyder, at risikoen for at få caries forøges.

Tegn på caries kan bl.a. være:
•    Hvidlige forandringer på tænderne
•    Smuldret, ujævn tandoverflade eller et regulært hul i tanden.

Mange cariesangreb er ikke synlige, fx fordi de opstår på tandflader, der vender mod nabotænder eller under fyldninger.

Mundtørhed

Mundtørhed forekommer ofte hos mennesker med diabetes. Mundtørhed forøger risikoen for caries, tandkødsbetændelse og svampeinfektion.

Du kan stimulere spytproduktionen ved at tygge sukkerfrit tyggegummi eller ved at sutte på sukkerfrie pastiller. Du kan også fugte munden med spyterstatningsmidler, der findes som mundspray, mundgel eller mundskyllevæske.

Du kan også med fordel begrænse et eventuelt brug af alkohol, tobak og kaffe, som kan forværre mundtørheden.

Svampeinfektion

Et forhøjet sukkerindhold i spyttet medfører en forøget risiko for, at der udvikler sig svampeinfektion i munden. Svampeinfektion kan se forskelligt ud.

Tegn på svampeinfektion kan bl.a. være:
•    Hvidlige belægninger i mundslimhinden, der kan skrabes af
•    Røde forandringer i mundslimhinden

Din tandlæge kan ordinere medicin til behandling af svampeinfektion i mundhulen.

Mulige komplikationer ved tandbehandling

Når du har diabetes, har du større risiko for at få infektioner, og sårhelingen kan være forringet. Din tandlæge kan derfor - eventuelt i samråd med din læge - vurdere, at der skal træffes særlige forholdsregler i forbindelse med din behandling. Din tandlæge kan fx ordinere et antibiotikum, hvis du skal have udført en tandkirurgisk behandling.

Hvad kan du selv gøre

Fortæl din tandlæge:
•    Hvis du har fået stillet diagnosen diabetes siden sidste besøg
•    Om din diabetes er velreguleret, eller om den er vanskelig at regulere
•    Hvilken medicin du får

Vær opmærksom på:
•    At det er vigtigt, at du går hyppigt til tandlæge
•    Om du føler dig tør i munden – og fortæl din tandlæge, hvis får symptomer på mundtørhed
•    At du bør være ekstra omhyggelig med din mundhygiejne
•    At det er vigtigt, at din diabetes er velreguleret - også at hensyn til dine tænder

Gode råd til mundhygiejne

Når du har diabetes, har du større risiko for at udvikle tandsygdomme. Din daglige mundpleje er derfor meget vigtig.
•    Børst tænder grundigt to gange dagligt i to minutter hver gang
•    Brug tandpasta med fluor
•    Brug en blød tandbørste
•    Brug evt. supplerende hjælpemidler, fx tandtråd eller tandstikkere, til at holde rent mellem tænderne. Spørg din tandlæge til råds.
•    Gå hyppigt til tandlæge.

Du kan læse mere om diabetes på Diabetesforeningens hjemmeside: http://www.diabetes.dk/

Kontaktinformationer

Tandlægeforeningen
Amaliegade 17