Når du er gravid

Når du er gravid, er der mange ting, som ændrer sig og nye spørgsmål dukker op. Nogle gælder din tandsundhed.

Når du bliver gravid, melder mange nye spørgsmål sig. Denne brochure giver dig svar på spørgsmål om tandlægebesøg og tandsundhed.

Kost
At være gravid er også at forberede sig på at blive mor. Du bliver mere opmærksom på at spise sundt og alsidigt – både for din egen skyld og for barnets skyld, for du har nu ansvaret for andre end dig selv. Du bliver også mere opmærksom på din egen trivsel og sundhed. Hvis du under graviditeten får en dille med at spise søde sager, skal du være ekstra opmærksom på din mundhygiejne.

Særlige hjælpemidler

Tandtrådsholder
Tandtråd
Tandstikkere

Mundhygiejne
For tænder og tandkød gælder det, som før du blev gravid, at tænderne skal holdes rene med en blød tandbørste og fluortandpasta. En del skal også bruge tandtråd eller tandstikkere - spørg din tandlæge til råds. Hvis du har morgenkvalme, så er det en god ide kun at børste tænderne let om morgenen og gøre mere ud af det om aftenen. Huller i tænderne opstår, når bakteriebelægninger får lov til at sidde uforstyrret i længere tid, og når bakterierne jævnligt får tilført sukker, som de omdanner til syre. Det er denne syre, der kan give huller i tænderne. Derfor er det vigtigt at holde tænderne rene. Det er også bakterier, der giver tandkødsbetændelse og blødende tandkød.

Ændringer i hormonbalancen
Under graviditeten reagerer tandkødet ofte meget kraftigt og kommer let til at bløde. Det skyldes de naturlige ændringer i hormonbalancen. Derfor er det særlig vigtigt, at du har fokus på at opretholde en god mundhygiejne.

Tandlægebesøg
Det er vigtigt, at du passer dine regelmæssige besøg hos tandlægen og fortæller tandlægen, at du er gravid. Ofte vil det være fornuftigt med et ekstra besøg hos tandlægen under graviditeten for at få kontrolleret mundhygiejnen, tænder og tandkød. Er du i tvivl om noget med dine tænder eller dit tandkød, kan du altid spørge din tandlæge til råds.

Barnets tænder
Barnets tanddannelse begynder allerede i 5. fostermåned. Tegningen nedenfor viser tandanlæggene hos barnet umiddelbart før fødslen.

Tandlægeforeningen ønsker held og lykke med den forestående fødsel.

Kontaktinformationer

Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K